چرا نمونه سازی اولیه در طراحی وب سایت مفید است

نمونه سازی ها قبلا بیشتر حالت ارتباطی داشتند، یعنی اگر طرح اولیه وب سایت، میتوانست ارتباط خوبی برقرار کند مشتری آن را پسند میکرد و شما مراحل بعدی کار را انجام میدادید اما امروزه روش آن تغییر کرده و مشتری دنبال مدل توصیفی می باشد، یعنی مدلی که بتواند علاوه بر رابط کاربری مناسب، از طراحی کاربری بهتری بهره مند باشد.

گام اول در طراحی وب سایت

گام اول در طراحی وب سایت نمونه سازی اولیه است و شما بعد از گرفتن تاییده پیش نمایش باید سراغ مراحل بعدی بروید اگرچه نمونه اولیه در طراحی وب سایت واقعی نمی باشد اما می تواند میزان عملکرد یک وب سایت را تا حدی نشان دهد مخصوصا اینکه امروزه طراحی وب سایت رسپانسیو( واکنش گرا) بیشتر شده است، ایجاد نمونه اولیه برای اینکه مطمئن شویم عملیات ها به درستی در تمامی ابزارها ایجاد می شود، خیلی مهم است.در نمونه های اولیه دو چیز را باید در نظر بگیریم: اجرای درستی عملیات ها و طراحی مناسب برای ابزارهای مختلف.

علت نمونه سازی اولیه در طراحی وب سایت

اولین دلیل ایجاد نمونه اولیه برای وب سایت، دریافت بازخورد صاحب آن و کاربران میباشد. حتما مشاهده کرده اید که یک وب سایت تازه طراحی شده، در بنر خود این جمله را نوشته است :” این نسخه آزمایشی وب سایت است و به زودی نسخه نهایی آپلود میشود.” در حقیقت کاربر در اینجا می خواهد که با داشتن بازخورد اولیه طرح نهایی را ایجاد کند.

این بازخوردها به مالک و طراح سایت کمک میکند تا متوجه شوند که کدام مورد برای طراحی وب سایت شرکت یا فروشگاه خود لازم و ضروری است و کدام مورد را بهتر است حذف کنند. این روش علاوه براینکه باعث صرفه جویی در وقت می شود، میتواند مدیریت هزینه را بهینه نماید.

اگر در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه فارغ التحصیل شده باشید، حتما درس مهندسی نرم افزار را گذرانده اید. در این درس تاکید بیشتر براین مساله می باشد که تمامی کارها و پروژه ها باید به صورت مرحله به مرحله پیش برود و زمانی شما اجازه دارید که به مرحله بعد بروید که مرحله قبلی کاملا انجام شده باشد و تمامی نواقص آن رفع گردیده باشد.

در طراحی وب سایت هم به همین منوال باید پیش بروید. در نمونه های اولیه شما با استفاده از بازخوردهایی که گرفته اید، به راحتی میتوانید متوجه نواقص کار خود شوید و در نسخه نهایی آنها را رفع کنید. متاسفانه ما امروزه شاهد این هستیم که اکثر طراحان وب سایت بدون توجه به نمونه اولیه، وب سایت خود را طراحی کرده و بعد به کارفرما تحویل میدهند. داستان از اینجا شروع می شود که چون کارفرما قبلا ارتباطی با این سایت نداشته است و قبلا هم هیچ گونه پیش نمایشی از آن نشان داده نشده بود تا ایرادات آن رفع گردد، از طرح ایراد گرفته و ممکن که از طراح تغییراتی بخواهد که دیگر امکان انجام آن وجود نداشته باشد.

مزیت های دیگر ایجاد نمونه سازی اولیه در طراحی وب سایت

1.باعث ایجاد ارتباط بهتر و موثرتر میشود

اولین سوال در طراحی وب سایت، تعیین هدف است. شما هر نوع وب سایتی طراحی کنید، هدفتان ایجاد یک ارتباط مجازی با کاربرانتان می باشد. حالا می خواهید این ارتباط چگونه باشد؟ یک ارتباط عمیق و دوستانه یا نه صرفا یک ارتباط کاری و خشک و سرد؟ مسلما شما به دنبال یک ارتباط دوستانه و بلند مدت با کاربرانتان هستید.

روشهای زیادی برای ارتباط با کاربر اما تمامی آنها برای زمانی است که شما وب سایت خود را کامل طراحی کرده اید و به دنبال راهی هستید که با ارتباط با مشتریان، به مرحله فروش بیشتر برسید. ایجاد نمونه اولیه در طراحی وبسایت، باعث میشود که شما به این ارتباط تنگاتنگ با کاربران برسید. آنها اول وب سایت شما را بازدید میکنند و سپس تمامی ایرادهای شما اعلام میکنند سپس منتظر می مانند تا طرح کامل و نهایی آن بالا بیاید تا نتیجه و بازخورد نظراتشان را ببینند. آنها از اینکه شما مورد احترام قرار گرفته اند، خوشحال هستند و حتی اگر شما نظرات آنها اعمال نشود.

2.ایجاد تغییر را ساده تر می کند

ایجاد نمونه اولیه باعث میشود علاوه براینکه تمامی ایرادهای آن گرفته شود، اگر ایده ای به ذهن طراحان رسید بتوانند آن را بدون هیچگونه تغییر و زحمت اضافه ای به آن ایجاد کنند و چون نمونه نسخه بتا است، هیچ مشکلی در وب سایت ایجاد نمی کند.طراحی وب سایت پروژه ای است که نیازمند یک برنامه ریزی دارد و اول قدم در شروع ساخت، ایجاد یک نمونه است تا میزان برآوردن شدن اهداف را سنجید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *